Tapped blocker og combat damage

Redaktør: Regel Sektion Moderator

Tapped blocker og combat damage

Indlægaf Necromaniac » 28. jul 2010, 10:12

For ikke længe siden spillede jeg med en flok pensionerede magicspillere, som ikke har spillet seriøst i rigtigt mange år.

Når vi spiller er formatet noget, der minder om "Cube", og det går i almindelighed ud på, at angribe og blokke. Ind imellem bliver en blokker tapped af en eller anden Icy manipulator-effekt. De var alle enige om, at en tapped blokker ikke giver skade. Og her kom jeg altså i tvivl. Det sker jo aldrig i "rigtig magic"!
Det er ikke rigtigt, vel? Har det måske været sådan engang, men er blevet lavet om?
Play the Didgeridoo!
Brugeravatar
Necromaniac
Summon Moderator
Summon Moderator

Geografisk sted: Aalborg

Re: Tapped blocker og combat damage

Indlægaf mmpedersen » 28. jul 2010, 10:29

Så vidt jeg ved, har dine "pensionerede" venner ret...
Sådan var det garanteret dengang de spillede :D

Det skete vistnok ved 6th ed Rules Changes (stacken blev opfundet osv.), hvor der også var en regel, der lød: Hvis et blocked eller blocking creature stadig er i spil, kontrolleret af den spiller, der angreb eller blockede med den, giver den sin combat skade som normalt. Hvis du derimod smider en spell, der kunne forhindre den i at være præcis dér, ville den ikke give combat skade (fx Vedalken Orrery+Control Magic, Terminate, Unsummon).

--mmpedersen
No comments.
Brugeravatar
mmpedersen
Elf High Priest
Elf High Priest

Indlægaf jedi_gof » 28. jul 2010, 10:32

Det var engang således.
Mener det var med 6th at der kom en regelopdatering/måske nærmere overhaling. Inden da kunne man tappe en blocker og så assignede den ikke skade.
Sidenote: det var vist også her at bla stacken blev introduceret hvis jeg husker rigtigt.

I dag med "rigtige" regler er det sådan at man kan blocke, og efter blocks er erklæret benytte dyr activated abilities, herunde tap abilities og med mindre de bliver removed from combat inden skade step så giver de skade uanset tappet eller ej.

-Chris
Engang cookie - altid cookie!
Brugeravatar
jedi_gof
Dancing Necromancer
Dancing Necromancer

Geografisk sted: Valby, ex lyngby/Bornholm

Indlægaf Necromaniac » 28. jul 2010, 23:04

Det lyder helt rigtigt! Mange tak!
Play the Didgeridoo!
Brugeravatar